Watererfgoed: inlaat vlakbij Lemmer weer up-to-date
Als je ouder dan zeventig bent, is efficiënt en slim werken belangrijk. Dat geldt zeker voor de inlaat vlakbij Lemmer die zorgt voor water in het noordelijke deel van de Noordoostpolder. In opdracht van Waterschap Zuiderzeeland heeft VOPO Pompen- en Machinefabriek B.V de werkzaamheden uitgevoerd. Projectleiders Bauke Boschma en Marc van Wijk lichten de werkzaamheden toe: “De in 1951 gebouwde inlaat heeft een update gekregen met een nieuwe besturingskast met daarin de elektrische installatie. Ook is de inlaat voorzien van een nieuwe kroosreiniger.” In dit artikel lees je meer over de werking van de inlaat en de aanpassingen die zijn uitgevoerd.
Miljarden liters water voor goed waterpeil en doorstroming
Als je vanaf gemaal Buma langs de Noordermeerdijk loopt of fietst, kom je de inlaat tegen. Marc van Wijk: “Met deze inlaat vlakbij Lemmer kunnen we water uit het IJsselmeer de polder in laten stromen.” Het water wat de polder in stroomt, wordt aan de binnenzijde van de dijk verdeeld over twee stuwen. Een deel gaat richting de Noordermeertocht en de Gemaaltocht bij Rutten. Het andere deel stroomt langs de noordoostzijde van de polder. “Bijna 10 miljard liter water stroomt jaarlijks de polder binnen! Zo blijven de waterpeilen in de hoger gelegen delen van de Noordoostpolder (NOP) goed en stroomt het water in de tochten goed door.
Watererfgoed willen we behouden
De inlaat is in 1951 in de Noordermeerdijk tussen Rutten en Lemmer gebouwd. De inlaat is watererfgoed van de Noordoostpolder. Bauke Boschma: “Daarom hebben we geen aanpassingen aan de constructie gedaan. We vinden het belangrijk dat de vorm behouden blijft. Wel hebben we voor de goede werking van de inlaat een kroosreiniger geplaatst. Deze kroosreiniger houdt waterplanten en ander drijvend vuil uit het IJsselmeer tegen, zodat de inlaat niet verstopt raakt.” Toch blijft niet alles hetzelfde als vroeger, vertelt Marc verder.
Wat hebben we gedaan?
“Vroeger was de bediening van de inlaat nog met de hand. Inmiddels is de inlaat al heel wat jaren geautomatiseerd. Toch blijft er de mogelijkheid om de inlaat met de hand te bedienen. Een veilig idee. De bestaande elektrische installatie voor de automatisering was ondertussen verouderd en aan vervanging toe. Daarnaast was er uitbreiding van de elektrische installatie nodig voor de nieuwe kroosreiniger.”, vertelt Marc. Aannemer Vlaar Techniek heeft de elektrische werkzaamheden van dit project uitgevoerd. De nieuwe bekabeling voor de kroosreiniger en peilmeters zijn ingegraven door de dijk heen en onder het fietspad door. Ook is voor de veiligheid een hek om de kroosreiniger geplaatst, omdat deze automatisch kan starten. Bauke: “Voor de bekabeling en het hekwerk moest de dijkbekleding met zetsteen van basalt er tijdelijk uit. Inmiddels zijn de zware basaltzuilen weer netjes op hun plek gezet door vakkundige steenzetters. Zo is de dijk weer goed beschermd tegen het water.”
Werking van de kroosreiniger
De nieuwe kroosreiniger kan op twee manieren werken. Op basis van het verschil in waterpeil en op tijd. Als er tussen het waterpeil voor en achter de kroosreiniger 10 centimeter verschil ontstaat, dan gaat de kroosreiniger aan. Hiervoor zijn er twee nieuwe peilmeters geplaatst. Daarnaast kunnen we de kroosreiniger ook op tijd instellen. De installatie gaat dan bijvoorbeeld eens in de twaalf of vierentwintig uur aan. Als de kroosreiniger aangaat, draait de kroosreinigerketting met pennen rond en voert het vuil naar boven af. Aan de achterzijde van de kroosreiniger valt het drijvend vuil en waterplanten op een betonplaat en wordt daar verzameld zodat het afgevoerd kan worden.