Versterking inlaatwerk Repelweg - Kadoelermeerdijk (HWBP)

Inlaatwerk Repelweg is afgekeurd

Onze dijken en kunstwerken worden regelmatig getoetst op waterveiligheid. Het inlaatwerk is één van de kunstwerken in de Kadoelermeerdijk. Met een kunstwerk kunnen we het water regelen, bijvoorbeeld inlaten. Het inlaatwerk is afgekeurd op het faalmechanisme piping. Daarbij kan er bij maatgevende omstandigheden in de zandlaag water onder of langs het kunstwerk stromen. Hierdoor kan zand wegspoelen vanaf de binnenzijde van de dijk richting de buitenzijde van de dijk. Met maatgevende omstandigheden bedoelen we in deze situatie een storm die eens in de 30 jaar voorkomt. Tot nu toe is zo’n storm nog niet voorgekomen. Toch moeten we de inlaat versterken, zodat we aan de Waterwet voldoen.  

Foto van de inlaat op de Repelweg
Inlaatwerk Repelweg
Een kaart waarop alle locaties aangegeven staan waar het inlaatwerk plaatsvindt
Locatie inlaatwerk Repelweg

De werkzaamheden kort samengevat

Om het inlaatwerk te versterken, moeten we de damwanden in de breedte verlengen. Deze damwanden bevinden zich onder de grond. De damwanden zijn nu 2,3 meter breed. Wij verlengen ze naar circa 10 meter per kant. Hoe de uitvoering precies gaat plaatsvinden, is nu nog onbekend. In het najaar van 2025 is hier meer informatie over bekend en leest u dat op deze webpagina. Omdat de extra te plaatsen darmwanden ook onder de grond liggen, verandert er niks aan het uitzicht van de omgeving.  

De planning van het project

Het project is verdeeld in vier fases. De eerste fase, de voorverkenning/nadere veiligheidsanalyse, is afgerond. De verkenning/planuitwerking is gestart en loopt tot oktober 2025. Tijdens de planuitwerking voeren we de benodigde onderzoeken uit, maken we een ontwerp en doorlopen we de Projectbesluitprocedure. Het Projectbesluit is nodig om het project te mogen uitvoeren. Vanaf oktober 2025 start de realisatiefase, hierin verfijnen en realiseren wij het ontwerp. We verwachten dat we aan het einde van het voorjaar van 2026 klaar zijn. De afronding tijdens de nazorgfase loopt door tot en maart 2027.

Dit is een schematische afbeelding van de planning die hierboven beschreven is

Effecten op de omgeving tijdens de realisatie

In het najaar van 2025 weten wij in detail hoe wij de inlaat gaan versterken. Op dit moment weten we dus nog niet precies wat omwonenden van de werkzaamheden gaan merken. We houden hen hierover op de hoogte. Tijdens de werkzaamheden blijft het mogelijk om water in te laten via de inlaat. 

Het inlaatwerk zorgt voor wateraanvoer in het gebied

Achter de inlaat ligt een groot landbouwgebied. Dit landbouwgebied heeft schoon en kwalitatief goed water nodig voor de beregening van de gewassen. Om voldoende schoon en water van goede kwaliteit te hebben, is het inlaatwerk gebouwd. Het inlaatwerk laat water in vanuit het Vollenhoverkanaal.  

Het inlaatwerk bevindt zich in een dijk  

Om de Noordoostpolder droog te houden, is onder andere de Kadoelermeerdijk aangelegd. Het inlaatwerk zit in deze dijk. Zonder het inlaatwerk kan er geen water vanuit het Vollenhoverkanaal de polder in. Het inlaatwerk is als het ware een gat in de dijk (zonder de waterveiligheid aan te tasten). Dit inlaatwerk kan het waterschap bedienen en verder open en dicht zetten. Bij een heel zware storm sluiten we het inlaatwerk. Daarmee voorkomen we dat er te veel water de polder instroomt.

Hoogwaterbeschermingsprogramma

Dit project is onderdeel van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma - HWBP, waarmee de waterschappen en het Rijk Nederland waterveilig maken. Het project wordt grotendeels gefinancierd door het HWBP en deels door Waterschap Zuiderzeeland zelf.