Toelichting digitaal ondertekenen

U ontvangt besluiten, beschikkingen, bezwaren, en overeenkomsten van het waterschap digitaal. Het merendeel van deze documenten die u van het waterschap ontvangt, is niet ondertekend omdat deze digitaal zijn vastgelegd. Als dit van toepassing is, dan is dit onderaan de brief vermeld. 

Ontvangt u een document met de tekst “Digitaal getekend door” dan is het document digitaal door het waterschap ondertekend. Deze documenten ontvangt u alleen digitaal en moet u ook digitaal bewaren. De reden hiervoor is dat de software die deze documenten opent, controleert of de handtekening geldig is en u weet dat het document daadwerkelijk is ondertekend door de persoon die onder de brief staat.

Heeft u vragen over het digitaal ondertekenen door het waterschap? Kijk of uw vraag bij de veel gestelde vragen staat of neem contact op met het waterschap. Dat kan via de mail: waterschap@zuiderzeeland.nl of door te bellen naar: 0320 - 274 911

Waarom ondertekent het waterschap geen documenten meer?

We steeds meer duurzaam gaan werken (steeds minder papier gebruiken) en we willen u zo snel mogelijk antwoord geven. Dat is mogelijk omdat we digitaal werken. Het digitaal vaststellen en niet meer ondertekenen van documenten is een logisch vervolg. Digitaal vastgestelde documenten kunnen we u – zonder tijdsverlies – direct digitaal verstrekken.

Hoe weet ik dat het document digitaal is ondertekend?

Digitaal ondertekende documenten bevatten de tekst “Validsigned door” gevolgd door de naam van de ondertekenaar en de datum van ondertekening. Als u het document opent, ziet u in het document de volgende tekst staan:

Ondertekend en alle handtekeningen zijn geldig.

Hieraan kunt u zien dat de handtekeningen geldig zijn.

Bij het openen van het document, verschijnt de melding dat het certificaat niet vertrouwd is.

Digitale documenten die u van het waterschap ontvangt zijn in pdf-formaat. Bij het openen van deze documenten controleert het programma waarmee u het document opent (veelal Adobe Reader) of de handtekeningen geldig zijn.  Het kan zijn dat u de instellingen in het programma dat u gebruikt moet aanpassen.  Gebruikt u Adobe Reader, dan past u de instellingen als volgt aan:

  • Klik op “Bewerken” en vervolgens op “Voorkeuren”
  • Kies voor “Betrouwbaarheidsbeheer”
  • Zorg dat de volgende instellingen zijn aangevinkt:
    • Vertrouwde certificaten laden van een Adobe AATL server
    • Vertrouwde certificaten laden van een Adobe EUTL server
  • Sluit het programma af en open het document opnieuw

Als het goed is, ziet u bij het openen van het document nu een groen vinkje staan. Krijgt u nog steeds dezelfde melding, neem dan contact op met het waterschap. Dat kan via de mail: waterschap@zuiderzeeland.nl of door te bellen naar: 0320- 274 911